Kili 2013 namanga en safari 327Enoosampurumpurr (ofwel de Vlinderschool) is een van de eerste projecten van het Catharinafonds. De school is al sinds 2004 onder de aandacht van de stichting. De reden hier voor is dat de school sterk groeit en een sterk management heeft. De school ligt afgelegen, aan de voet van de Oldonjo Orok (de bergketen die langs Namanga loopt),  zo’n 25 km van Namanga en zo’n 10 km van de doorgaande weg. Vanaf Namanga is het ongeveer 40 minuten rijden en eigenlijk alleen goed te bereiken met een vierwiel aangedreven auto of een motor.  Leerlingen en leerkrachten komen uit de wijde omgeving. De leerkrachten wonen veelal in de buurt van Noontoto en Mile-Tisa en gaan op de fiets. Veel leerlingen moeten 5 tot 15 km naar school lopen.

Kenia 2006 415

Klaslokalen op Enoosampurumpurr in 2005

 

De school heeft nu in de Primary School 356 leerlingen (184 jongens, 172  meisjes) en in de kleuterschool nog eens 152 (84 jongens, 68 meisjes). In de omgeving zijn nog drie ECD’s (Early Childhood Development Centre’s) die ook leerlingen aanleveren.

 

 

Godfrey

Het schoolhoofd Godfrey

 

 

De schoolresultaten gaan vooruit. Het eindniveau van de 12 leerlingen in standard 8 was in 2009: 280,75; een stijging van 15 punten ten opzichte van 2008. Deze afstudeerders gingen vrijwel allemaal door naar het middelbaar onderwijs. Zowel qua aantalen leerlingen die de eindstreep halen als de manier waarop ze dat doen is duidelijke vooruitgang zichtbaar. De samenwerking bleef niet zonder resultaat. In 2013 mocht Enoosampurumpurr zich de beste school van het district noemen.

Tussen 2005 en 2006 werden er 2 projecten gerealiseerd in de vorm van klaslokalen. In 2008 en 2009 zijn in totaal 2 nieuwe lokalen gebouwd, waarvoor één lokaal bestemd is voor de kleuters.

 

 

DSC_0299

 

Meisjeshuis
Door de groei van de school en de lange afstanden die moeten worden afgelegd kwam er een grote vraag naar een overnachtinghuis voor meisjes. De leerlingen van de school lopen lange afstanden, tot wel 3 uur heen en 3 uur terug om op school te komen. Helaas is het voor meisjes een groter risico om deze afstanden alleen af te leggen en houden de ouders hen daarom thuis. De oplossing om bij de school te overnachten werd dan ook gerealiseerd in een kostschool vorm. In 2009 werd begonnen met de bouw van dit project. Dit werd mogelijk gemaakt door financiële steun van Kiwanis Apeldoorn en Cordaid. In 2010 wordt dit meisjeshuis opgeleverd en hebben 80 meisjes een veilig   onderkomen op het terrein van de school.

 

Het realiseren van een meisjes huis was nog niet zo simpel. Natuurlijk moet het aan allerlei eisen voldoen, maar ook de weersomstandigheden werkte niet mee. Eerst een behoorlijke droogte en daarna weer veel regen waardoor de vrachtauto´s de bouwplaats niet konden bereiken. Zo liep het project nogal wat vertraging op.

werkbezoek Oktober 2010 279werkbezoek Oktober 2010 285

 

 

 

 

 

In oktober 2010 begon het project dan enige vorm te krijgen en kwam de vaart er in. In Januari 2011 zat het dak er op en kon er begonnen worden met de afwerking.Waarop in oktober  2011 de officiële opening volgde, samen met de eerste bewoners.

Kilimanjaro jan 2011 073DSC_0316

 

 

 

 

 

Ondertussen is het meisjes huis volop in gebruik en maken er 80 meisjes gebruik van deze mogelijk tot wonen en naar school gaan.

Bewoonster aan het woord:
Werkbezoek juni 2 026Mijn naam is Glenn. Ik ben 15 jaar en woon nu 2 jaar in het meisjeshuis bij de Enoossampurrumpur school. Mijn ouders wonen hier 2 uur lopen vandaan. Eerst liep ik iedere dag van en naar school en hielp thuis mijn moeder. Ik had geen tijd voor huiswerk maken en was soms erg moe op school. Nu woon ik hier. Dit is mijn bed en mijn spullen zitten in de groene kist. Het is fijn hier met alle meisjes. We hebben hier ook taken maar dat vind ik niet erg. Ik vind school heel leuk, ik heb leren lezen en schrijven, en wil graag verder leren, maar weet niet of dat kan. Nu wil ik eerst goede cijfers halen”.

 

Keuken

De leerlingen op Enoosampurumpurr krijgen net als op de andere scholen elke dag een maaltijd. In 2009 is er op de school een moderne jiko, een nieuwe kookpot, geplaatst. Tijdens de droogte van 2009 heeft het Catharinafonds ook voedsel ter beschikking gesteld.In 2013 is er begonnen aan de bouw van een nieuwe keuken, die inmiddels is afgerond. Met de groei van de school voldeed de oude al een tijd niet meer en was de vraag naar betere accommodatie groot.

Opening nieuwe keuken

Opening nieuwe keuken

Inmiddels werd de vraag naar elektra op de school steeds groter. Het elektriciteit probleem is in 2009 opgelost door de aanleg van een zonne-energie installatie. Deze installatie maakt op de school en voor de gemeenschap er omheen een groot verschil. De leerlingen kunnen nu in de avond hun huiswerk maken en zich voorbereiden op examens. Het Catharinafonds is in 2009 een samenwerking aangegaan met de TU delft. Een student van de TU, Delft, Arjan Winters, heeft in 2009 een onderzoek gedaan naar zonne-energie en tijdens zijn verblijf heeft hij een installatie op de school gebouwd. In 2013 is de school van een grotere installatie voorzien.

De Catharina Kudde

Enoosampurumpurr is een school waar veel projecten voor het eerst werden gedaan. Zo is ook op deze school de eerste kudde gestart. Veel Maasai-ouders zien het belang van onderwijs niet in. Masaai zijn van oudsher nomaden die met hun vee rondtrekken. Als de jongens op school zitten leren ze niet met vee om gaan, is de gedachte. Door een Catharinakudde op de school te starten kan onderwijs en traditioneel Maasai-leven worden gecombineerd. Naast het leren omgaan met de dieren, levert de kudde ook melk waar mogelijk op termijn kaas van wordt gemaakt.

Tijdens het werkbezoek in 2008 kreeg het Catharinafonds van de ouders van de school 3 geiten. Voor de Maasai is het traditie om vee te schenken. Hiermee kreeg het al levende idee om met een kudde voor de school te starten een vliegende start, en was de Catharinakudde geboren. Veel Maasai-ouders zien het belang van onderwijs niet in. Masaai zijn van oudsher nomaden die met hun vee rondtrekken. Als de jongens op school zitten leren ze niet met vee om gaan, is de gedachte. Door een Catharinakudde op de school te starten kan onderwijs en traditioneel Maasai-leven worden gecombineerd. In 2010 is de kudde uitgebreid met 10 geiten en 5 koeien uit 43 geiten en 9 koeien.

Naast het leren omgaan met de dieren, levert de kudde ook vruchtgebruik voor de school op, waaronder melk en vlees. Ook kan er gefokt worden met de dieren zodat de kudde zich uitbreidt. Bij verkoop van producten en dieren kan de school ook extra inkomen genereren. Hiermee moeten de komende jaren ervaring opgedaan worden. Een idee is bijvoorbeeld om kaas te gaan maken.

werkbezoek Oktober 2010 469